Min første Cheat Day – endelig!

Min første Cheat Day – endelig!

Endelig var dagen kommet som jeg har ventet på i hele … vel, 4 dager! Til mitt forsvar føles det ut som at all mat jeg har hatt lyst å spise de siste dagene, er forbudt. Noe som for så vidt ikke er langt unna sannheten.

I går var jeg på besøk hos en venninne som tok utfordringen med å lage Slow Carb vennlig mat på strak arm. Hun lagde en deilig kyllinggryte med linser, bambus og bønnespirer, og kokosmelk, som  definitivt ga meg inspirasjon til å lage lignende retter og eksperimentere enda mer med mat. Vi satt ute på terrassen og drakk litt rødvin, noe som fikk meg til å føle at jeg hadde lov å tenke på litt andre ting også enn Slow Carb dietten, som har vært relativt altoppslukende de siste dagene. Men da jeg kom hjem litt utpå natten, meldte en sterk craving på noe så enkelt som skive med salt kjøttpålegg seg. Da var det bra at fridagen ikke var langt unna…

… Og den ble brukt godt! Jeg startet dagen med en deilig soya-latte som jeg plutselig fikk lyst på når jeg stod opp, sammen med skive med salami og masse hvitost. Til lunsj møtte jeg ei venninne i byen, og spiste sandwich med majones, chilli-marinerte reker, bacon og salat – som smakte helt fantastisk! Til middag var jeg på besøk hos en annen venninne og spiste nachos i ovnen med ost og litt grønnsaker, og avsluttet det hele med potetgull og smågodt. Phew, mye uvant mat på en dag!

Det jeg merket da fridagen endelig kom var at jeg hadde veldig lyst på brødmat, ost, melk, yoghurt og vanlig pålegg , som var forventet. Det jeg ikke forventet var at jeg til min store overraskelse ikke hadde så lyst på godteri (jeg spiste når jeg var på besøk altså, det var jo fridag tross alt). Det jeg hadde mest lyst på var helt vanlig mat som jeg er vant til å spise til hverdags. Jeg tar med meg noen lærdommer til neste fridag, for å få enda mer ut av den:

Lessons learned

  1. Ikke spis store porsjoner. Siden jeg hadde savnet brødmat spesielt mye, ble både frokost og lunsj store brødmåltider. Men jeg merket at jeg skulle ønske jeg ikke ble så mett, for jeg fikk jo lyst på andre ting utover dagen også, men uten å ha mer plass
  2. Ha noe fridag-mat tilgjengelig. Jeg hadde nemlig ryddet bort det meste jeg ikke kan spise til hverdags, så det var ikke så mange kjempegode alternativer til frokost. Hvert måltid teller på fridagen!
  3. Fridagen gjelder også mentalt. Jeg merket godt at det var veldig deilig å ikke bare spise det jeg ville, men også at jeg ikke trengte å tenke på om jeg manglet noe til neste måltid, hva jeg skulle ha til middag dagen etter, og passe på at jeg aldri ble for sulten, slik at det å jukse blir et veldig attraktivt alternativ. Siden min fridag var lørdag, så hadde jeg allerede tidligere i uken planlagt måltidene til søndag, så jeg slapp å tenke på det i det hele tatt. Og siden jeg bevisst unngikk all Slow Carb mat på fridagen, så slapp jeg å tenke på at det jeg hadde skulle vare i flere dager.

Søndagen etter ble faktisk enklere å komme seg gjennom, da jeg hadde fått stilt sulten på noen av den maten jeg hadde hatt lyst på hele uken. Jeg krysser fingrene for at den kommende uken blir like enkel å komme seg gjennom!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *