Slow Carb Diet – regler og mitt syn på de

Slow Carb Diet – regler og mitt syn på de

Slow Carb dietten består hovedsaklig av fem regler som man skal følge. De fire første gjelder 6 dager i uken, mens den siste reglen tar for seg fridagen eller Cheat Day hvor de andre reglene ikke gjelder, og man kan spise akkurat det man vil. Utrolig, men sant.

Så, her er reglene, med mine kommentarer til hvordan jeg tror de kommer til å påvirke meg:

Regel 1: Unngå hvite karbohydrater

Dette inkluderer karbohydrater som kan være hvite, eksempelvis brød, ris, frokostblanding, poteter, pasta, tortilla og så videre. Dette er uten tvil regelen som kommer til å bli vanskeligst å følge for meg. Jeg spiser denne typen karbohydrater til samtlige av mine vanlige måltider, og de få gangene jeg ikke gjør det føler jeg at jeg ikke blir skikkelig mett…

Regel 2: Spis de samme måltidene gang på gang

Jeg synes ikke boken 4-Hour Body argumenterer sterkt for denne regelen, men meningen er vel at det er veldig mye man ikke kan spise, og at det derfor er enklere å holde seg på dietten hvis man har definerte måltider som man enkelt og raskt kan lage. For la det være sagt; det krever mer fra disse måltidene enn innsatsen det krever å lage seg en brødskive, så det å ha noen enkle måltider enten ferdig laget eller som man fort kan tilberede er vil jeg si er en stor fordel.

Som selvutnevnt «foodie» synes jeg derimot dette kan virke kjedelig i lengden. Jeg er vant til varierte måltider, i alle fall til middag og kvelds. Og når jeg har gjort litt research på nettet på hva folk spiser på Slow Carb dietten, så ser mildt sagt ikke alt like godt ut. Jeg er for at måltider skal være enkle å lage og lett tilgjengelige, men ikke til enhver pris. Jeg skal derfor prøve å finne masse gode oppskrifter som man kan spise på denne dietten, og dele de her hvis det går bra. I alle fall til middag og kanskje også noe snacks.

Regel 3: Ikke drikk kalorier

Dette inkluderer alt du kan tenke deg av flytende kalorier inkludert melk, brus, fruktjuice, kaffe og te med melk og/eller sukker og så videre. Denne kommer ikke til å bli noe problem for meg da jeg drikker svært lite flytende kalorier til vanlig, men små hverdagsgleder som melk i kaffen kommer jeg nok til å merke.

Regel 4: Ikke spis frukt

De eneste unntakene her er tomater og avokado (tydeligvis er det definert som frukt, så da lærte i alle fall jeg noe nytt) som er lov å spise, men avokado burde ikke spises i store mengder. Begrunnelsen for dette er at frukt inneholder mye fruktose (sukker) som omdannes til fett mer effektivt i kroppen enn de fleste andre typer karbohydrater. For min del skal nok dette gå greit. Jeg er veldig glad i frukt og bær, herunder smoothies, frukjuice og lignende, men jeg skal nok klare meg uten frukt 6 dager i uken.

Regel 5: Ta en fridag per uke

En dag i uken får man på Slow Carb  dietten spise akkurat hva man vil, og trenger ikke forholde seg til noen av reglene over. I følge boken 4-Hour Body kan paradoksalt nok det å kraftig øke kaloriinntaket en gang i uken stimulere fettforbrenning, ved å sørge for at forbrenningen din ikke reduseres fra å følge dietten, hvor kaloriinntaket i løpet av uken reduseres i forhold til vanlig kosthold.

I boken 4-Hour Body er det noen tiltak som Tim kaller ‘skadekontroll’, som man kan gjøre hvis man ønsker at fridagen ikke skal ta helt av. Men hovedregelen er allikevel at man kan spise det man vil på denne dagen. Og etter å ha satt meg godt inn i reglene, herunder hva man kan og ikke kan spise, så ser det ut til at denne dagen er sårt trengt etter å følge denne dietten i 6 dager.


En fordel med Slow Carb dietten er at man ikke trenger å telle kalorier, og det er heller ingen begrensing i antall måltider man kan spise. Siden måltidene skal være mettende, og siden man faktisk ikke kan spise mye av det i alle fall jeg ofte går og snacker på, så skal man heller ikke trenge mange måltider. Man skal altså ikke gå sulten på dietten, noe jeg tror er avgjørende for at jeg selv skal kunne klare å følge den.

One Reply to “Slow Carb Diet – regler og mitt syn på de”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *